Aktualności

Pierwsze notowanie ZABKA GROUP SOCIETE ANONYME na GPW

2024-10-17 14:05:54

Debiut Grupy Żabka otwiera nowy rozdział w historii warszawskiej Giełdy

17 października 2024 roku na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie zadebiutowała Grupa Żabka. Kurs otwarcia wynosił 23 zł za akcję i był o blisko 7% wyższy od ceny w ofercie publicznej. Sprzedaż akcji Grupy Żabka była czwartą największą ofertą w historii warszawskiej Giełdy i zarazem czwartym największym IPO w Europie w tym roku.

Debiut Grupy Żabka na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie to jedno z największych wydarzeń na polskim rynku kapitałowym w ostatnich latach. Grupa Żabka przeprowadziła ofertę publiczną, w której sprzedano 300 mln akcji, ustalając cenę na 21,5 zł za akcję. Wartość całej oferty plasuje ją jako największe IPO na GPW od debiutu Allegro w 2020 roku, z wyceną spółki na poziomie 21,5 mld zł. Te liczby i zainteresowanie inwestorów pokazują, że rynek kapitałowy spełnia swoją rolę, a warszawska Giełda wciąż jest symbolem rozwoju.  

- Długo czekaliśmy na ten wyjątkowy debiut. IPO Grupy Żabka otwiera nowy rozdział na naszym parkiecie - powrotu emitentów na polską Giełdę. Niech to będzie sygnał dla innych spółek, że najwyższy czas myśleć o debiucie. Ten nowy rozdział dotyczy także inwestorów indywidualnych, którzy tłumnie ruszyli po oferowane akcje Żabki i mam nadzieję pozostaną na Giełdzie oraz będą inwestować długoterminowo w spółki notowane nad Wisłą - powiedział Tomasz Bardziłowski, Prezes Zarządu GPW.

Grupa Żabka jest 411. spółką notowaną na Głównym Rynku GPW oraz 6. debiutem na tym rynku w 2024 roku.
 

Informacje podstawowe:
 

nazwa spółki

ZABKA GROUP SOCIETE ANONYME

ticker/nazwa skrócona

ZAB/ZABKA

spółka na rynku

411

debiut w 2024 r.

6  

rynek
(podstawowy/równoległy)

Podstawowy

sektor

Artykuły codziennego użytku

spółka w sektorze

5

miejsce siedziby

Luksemburg

polska/zagraniczna
(inne rynki notowań)

zagraniczna

przedmiot działalności

Spółka jest spółką holdingową i wraz ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi „działający w oparciu o zaawansowane technologie kompleksowy ekosystem convenience”. Obejmuje on sieć nowoczesnych sklepów stacjonarnych.

oferta/sprzedaż
(T/N, prywatna/publiczna)

W ofercie publicznej oferowano:  

  • 300.000.000 akcji istniejących oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających
  • 45.000.000 w ramach opcji dodatkowego przydziału

wartość oferty publicznej:

Wartość oferty publicznej:

7.417.500.000 PLN z opcją dodatkowego przydziału

6.450.000.000 PLN bez opcji dodatkowego przydziału

kurs odniesienia

21,50 PLN (cena w ofercie publicznej)

wartość spółki*

21.500.000.000 PLN

wartość instrumentów wprowadzanych*

21.500.000.000 PLN

% free float
(w dniu debiutu)

46,53%

wartość free float*   
(w dniu debiutu)

10.004.867.878 PLN

Firma Inwestycyjna

Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna Oddział – Biuro Maklerskie w Warszawie

Globalny Koordynator, Oferujący
i Współprowadzący księgę popytu

Goldman Sachs Bank Europe SE,  J.P. Morgan SE, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna Oddział – Biuro Maklerskie w Warszawie, Banco Santander, S.A., Morgan Stanley & Co. International plc, Bank Polska Kasa Opieki S.A. – Biuro Maklerskie Pekao, BNP PARIBAS,  Santander Bank Polska S.A. – Santander

Biuro Maklerskie,  CVC Capital Markets S.à r.l., Pekao Investment Banking S.A., ING Bank N.V., mBank S.A., Trigon Dom Maklerski S.A.

Doradca prawny

GREENBERG TRAURIG Nowakowska-Zimoch Wysokiński sp.k., Freshfields Bruckhaus Deringer LLP, Elvinger Hoss Prussen société anonyme, Baker McKenzie Krzyżowski i

Wspólnicy sp. k., Allen Overy Shearman Sterling LLP, Allen Overy Shearman Sterling S.C.S.

Firma audytorska

Ernst &Young S.A.

*wartość ustalona na podstawie ceny sprzedaży akcji, tj. 21,50 PLN

 

 

Historia i działalność Emitenta

Zabka Group, spółka akcyjna (société anonyme), zawiązana i istniejąca zgodnie z prawem Wielkiego Księstwa Luksemburga, z siedzibą pod adresem: 2, rue Jean Monnet L-2180 Luksemburg, Wielkie Księstwo Luksemburga, wpisana do luksemburskiego Rejestru Handlowego i Spółek (Registre de Commerce et des Sociétés – „RCS”) pod numerem B263068; identyfikator LEI nr 549300TU2RZ35E4ET914.

Spółka jest spółką holdingową (która nie prowadzi innej działalności gospodarczej) i wraz ze swoimi spółkami zależnymi (również w okresie poprzedzającym założenie Spółki w dniu 2 grudnia 2021 r. - „Grupa”) prowadzi „działający w oparciu o zaawansowane technologie kompleksowy ekosystem convenience”. Obejmuje on sieć nowoczesnych sklepów stacjonarnych zaprojektowanych, tak aby spełnić rosnące zapotrzebowanie na wygodę, z produktami z kategorii QMS (ang. Quick Meal Solutions - kawa, hot dogi, zdrowe przekąski, kanapki itp.) oraz usługami stanowiącymi podstawę jej zróżnicowanej oferty, jak również bezobsługowe sklepy autonomiczne, cieszącą się uznaniem aplikację mobilną dla klientów, usługi D2C (ang. direct to consumer) w zakresie posiłków oraz błyskawiczne internetowe zakupy spożywcze (eGrocery). Misją Grupy jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów pozwalając im „uwolnić swój czas”, przy jednoczesnym promowaniu odpowiedzialnego podejścia do produktów, opakowań, klientów, franczyzobiorców, dostawców i szerzej pojętego środowiska.

Całkowity rynek adresowalny Grupy (ang. Total Addressable Market - „TAM”) osiągnął wartość 584 mld PLN w roku 2023, a zgodnie z prognozami oczekuje się, że ma wzrastać w oparciu o średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) równą 4,6% w latach 2023-2028 (źródło: OC&C). Bezpośredni rynek adresowalny Żabki (ang. Direct Addressable Market - „DAM”) odpowiadający jej aktualnej ofercie produktów przeznaczonych do spożycia w dniu zakupu (ang. same-day consumer missions), jest wart 113 mld PLN i oczekuje się, że ma wzrastać w oparciu o średnioroczną stopę wzrostu CAGR na poziomie 8,6% w latach 2023-2028, wyprzedzając TAM (źródło: OC&C).

Grupa udowodniła wysoką zdolność w uruchamianiu nowych sklepów, otwierając odpowiednio 1.100, 1.131 i 1.100 nowych sklepów w Polsce, w latach zakończonych 31 grudnia 2023, 2022 i 2021. W konsekwencji, według OC&C, Grupa jest najszybciej rozwijającą się siecią sklepów convenience w Polsce i jednym z najbardziej dynamicznych formatów na świecie, z prawie 6.397 nowymi sklepami otwartymi w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 30 czerwca 2024 r. (około 3 nowych sklepów otwieranych dziennie).

Grupa niedawno rozszerzyła działalność, wchodząc na bardzo atrakcyjny rynek rumuński poprzez przejęcie spółki DRIM – jednego z 10 największych dystrybutorów w Rumunii. Dzięki tej transakcji Grupa uzyskała dostęp do rozwiniętej infrastruktury logistycznej obsługującej 13 000 fizycznych lokalizacji i sprawdzonej sieci dostawców. Grupa otworzyła już ponad 20 sklepów na terenie kraju i przewiduje, że tempo rozwoju sieci sklepów stacjonarnych na nowym rynku będzie stopniowo wzrastać w miarę dostosowywania oferty do preferencji rumuńskich konsumentów.

Grupa zamierza otworzyć około 1.100 sklepów w roku 2024 i kontynuować otwieranie ponad 1.000 sklepów rocznie w perspektywie średnioterminowej w Polsce i Rumunii, aby osiągnąć około 14.500 sklepów w Polsce do roku 2028.

Sklepy stacjonarne są prowadzone w ramach dostosowanego do potrzeb i skalowalnego franczyzowego modelu Żabki.

Grupa dysponuje zaawansowaną ofertą cyfrową, która obejmuje rozwiązania w zakresie usług dostarczania (ang. direct to customer) cateringu dietetycznego (Maczfit), operatora platformy D2C do porównywania i zamawiania diet pudełkowych (Dietly), firmy dostarczające usługi eGrocery, tj. błyskawicznych internetowych zakupów spożywczych (delio, Jush!) i sklepy autonomiczne (Nano) (Digital Customer Offering („DCO” albo „Digital Customer Offering”)).

Zasięg nowoczesnych sklepów stacjonarnych uzupełniają autonomiczne sklepy Żabka Nano działające w 44 lokalizacjach w Polsce i Niemczech na dzień 30 czerwca 2024 r. Te bezobsługowe sklepy otwarte całodobowo we wszystkie dni tygodnia wykorzystują specjalnie opracowaną technologię, która umożliwia objęcie swoim zasięgiem lokalizacji niedostępnych dla typowych sklepów Żabka.

 

Oferta publiczna:

W ramach Oferty Akcje Oferowane były oferowane przez Akcjonariuszy Sprzedających, tj. następujących akcjonariuszy Spółki:

  • Heket Topco S.à r.l., niepubliczną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (société à responsabilité limitée),
  • PG Investment Company 1113B S.à r.l., niepubliczną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (société à responsibilité limitée),
  • Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, organizację międzynarodową utworzoną na mocy traktatu, z siedzibą w Londynie,
  • Amphibian 2 S.à r.l., niepubliczną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (société à responsabilité limitée),
  • Jacquesa de Vaucleroy’a.

W ofercie publicznej oferowano:  

  • do 300.000.000 akcji istniejących oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających
  • 45.000.000 w ramach opcji dodatkowego przydziału (Akcjonariusze Sprzedający przyznali Menedżerowi Stabilizującemu opcję pożyczenia i następnie nabycia Akcji stanowiących maksymalnie 15% łącznej liczby Akcji Sprzedawanych).

Cena sprzedaży akcji: 21,50 PLN.

Przydział akcji: 14 października 2024 r.

Przydzielono 345.000.000 akcji istniejących oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających, w tym Inwestorom Detalicznym 15.000.000 akcji istniejących.

Redukcja w Transzy Inwestorów Detalicznych wyniosła ok. 90%


Wartość oferty publicznej:

  • 7.417.500.000 PLN z opcją dodatkowego przydziału
  • 6.450.000.000 PLN bez opcji dodatkowego przydziału

 

Struktura akcjonariatu Emitenta po ofercie publicznej w dniu debiutu:

Akcjonariusz

Liczba akcji

Liczba głosów na WZ

Udział akcji w KZ

Udział akcji w głosach na WZ

Heket Topco S.à r.l.

408.236.538

408.236.538

40,82%

40,82%

PG Investment Company

1113B S.à r.l.

126.420.770

126.420.770

12,64%

12,64%

Pozostali

465.342.692

465.342.692

46,53%

46,53%